Όλα θα πάνε καλά… ή και όχι

Γράφει η Κυριακή Γανίτη

Οι αρχαίοι ημών πρόγονοι έλεγαν την φράση ''νους υγιής εν σώματι υγιεί''. Όχι, δεν κάνω επίκληση στην αυθεντία, μα θεωρώ πως το νόημα αυτής, πέρα από διαχρονικό, είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Μάλιστα, αποτελεί τροφή για σκέψη για όλους κι όλες ανεξαιρέτως. Καί για να σας προλάβω. Όχι, δεν βγαίνει από μέσα μου οποιαδήποτε φιλοσοφική τάση καί τα όποια ''κατάλοιπα'' των σπουδών μου, μα αυτός ο πρόλογος πιστεύω πως ταιριάζει γάντι με το βιβλίο που διάβασα καί για το οποίο σκοπεύω να σας μιλήσω σήμερα. Ο λόγος, λοιπόν, για το νέο μυθιστόρημα της συγγραφέως Μεγκ Μέισον (Meg Mason), με τίτλο ''Όλα θα πάνε καλά… ή και όχι" (Sorrow and Bliss), το οποίο κυκλοφόρησε προσφάτως στην χώρα μας από τις εκδόσεις Μίνωας, σε μετάφραση της κυρίας Στέργιας Κάββαλου. Ένα βιβλίο που διαβάζεται άκοπα καί που μου άφησε αρκετά καλές εντυπώσεις. Μα, ας τα πιάσω, καλύτερα, από την αρχή...

''Όλα πονούσαν. Οι πατούσες μου, το στήθος μου, η καρδιά μου, τα πνευμόνια μου, το κρανίο μου, τα δάχτυλά μου, τα ζυγωματικά μου. Με πονούσε το να μιλάω, ν’ αναπνέω, να κλαίω, να τρώω, να διαβάζω, ν’ ακούω μουσική, να είμαι στο ίδιο δωμάτιο με άλλους ανθρώπους και να είμαι ο εαυτός μου."

Η φράση ''Όλα θα πάνε καλά...'' δεν αποτελεί μόνο το πρώτο σκέλος του τίτλου του βιβλίου, μα είναι κάτι που συχνά-πυκνά όλοι κι όλες την χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή. Σαν να είναι ένα άλλο μότο, ''μάντρα'', ''ξόρκι'' -πείτε το όπως επιθυμείτε-, που όχι μόνο θα μας βοηθήσει να πετύχουμε τον όποιο σκοπό καί επιθυμία μας, μα ταυτόχρονα διώχνει μακρυά τις όποιες αρνητικές σκέψεις καί σενάρια μπορεί να δημιουργούνται μέσα στο μυαλό μας. Ναι, συμφωνώ. Ούτε κι εγώ αποτελώ εξαίρεση. Πολλάκις έχω χρησιμοποιήσει αυτήν την φράση, τολμώ να πω, ίσως καί υποσυνείδητα. Κι αυτό, θέλοντας να δώσω δύναμη καί κουράγιο, όχι απαραιτήτως σε εμένα την ίδια, αλλά σε ανθρώπους τους οποίους νοιάζομαι, ή, συμπαθώ. Όμως, δεν ισχύει πάντα αυτό! Όχι, δεν πάνε όλα καλά κι αυτό δεν το αποδεικνύει μόνο το δεύτερο σκέλος του τίτλου ''...ή και όχι'', μα η ίδια η ζωή καί οι εκπλήξεις που εκείνη μας επιφυλάσσει...

''Κάτι δεν πάει καλά με τη Μάρθα και αυτό κρατάει καιρό. Μια μικρή βόμβα έσκασε μέσα της στην εφηβεία και από τότε δεν ήταν ποτέ πια η ίδια. Έπειτα από αμέτρητους γιατρούς, ατελείω­τες θεραπείες και κάθε λογής φάρμακα, ακόμη δεν ξέρει γιατί περνάει τις μέρες της μην μπορώντας να σηκωθεί από το κρεβάτι και γιατί επιμένει να απομακρύνει από τη ζωή της τους αγαπημένους της. Τώρα έχει κλείσει τα σαράντα, εργάζεται και ξεκινά για ακόμα μία φορά από την αρχή. Ίσως τελικά αυτή η προσπάθεια οδηγήσει τη Μάρθα να γράψει ένα καλύτερο τέλος στην ιστορία της…" (Περίληψη οπισθοφύλλου)

Το θέμα της ψυχικής υγείας αποτελεί ένα μεγάλο ταμπού ως προς την συζήτησή του. Άν καί είναι άκρως σοβαρό καί απασχολεί, σε μεγαλύτερο, ή, μικρότερο βαθμό, όλους κι όλες μας, με εμφανέστατα τα αποτελέσματά του πάνω στο σώμα μας, πέραν την ψυχής μας, δυστυχώς, υπάρχει ένας φόβος καί προκατάληψη γύρω απ΄αυτό. Δεν μιλάμε καί δεν λέμε την αλήθεια για όσα μπορεί να αισθανόμαστε. Αυτό οφείλεται καί στην τάση περιθωριοποίησης ανθρώπων μέσα στην κοινωνία εξαιτίας αυτού. Μα πόσο λάθος στάση κρατάμε όλοι κι όλες; Αντί να βοηθήσουμε, γυρνάμε την πλάτη, ενώ πολλές φορές βρισκόμαστε κι εμείς οι ίδιοι/ες σε ίδια, ή, καί χειρότερη θέση. 

Η συγγραφέας παίρνει την απόφαση καί μιλάει ''ανοιχτά'', δίχως φόβο, μα με πάθος, για το ζήτημα της ψυχικής υγείας, λέγοντας δυνατά το όνομά του. Όχι, δεν χρησιμοποιεί επίκληση στο συναίσθημα, ή, λοιπά κουραστικά κλισέ. Μέσω της ρεαλιστικής ιστορίας της καί κατ'επέκταση της βασικής της πρωταγωνίστριας θα μιλήσει γι'αυτό. Θα μας συγκινήσει. Θα μας προβληματίσει. Θα μας κάνει να αισθανθούμε ποικίλα κι έντονα συναισθήματα, οδηγώντας μας προς την ''ελευθερία'' από τα όσα μας κρατούν ''δέσμιους/ες'' από τις όποιες αρνητικές καί προκατειλημμένες σκέψεις μας σχετικά με το ζήτημα της ψυχικής υγείας. Ενώ η ύπαρξη του έρωτα στην ζωή ενός ανθρώπου ''παίζει'' ακόμη ένα σημαντικό παράγοντα. Κι όλα αυτά χάρη σε έναν λόγο οικείο κι ορθά δομημένο που μας βοηθά να κατανοήσουμε καί να αποδεχθούμε. Καί να θυμάστε πως δεν είναι κακό να ζητάμε βοήθεια όταν την έχουμε ανάγκη καί πως η έγκαιρη διάγνωση/πρόγνωση μόνο θετικά μπορεί να λειτουργήσει.
Αναζητήστε το! Καλή ανάγνωση.

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μίνωας.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ας μιλήσουμε για ''likes'' & ''followers''...

Ας γνωρίσουμε την συγγραφέα Ιορδάνα (Δανάη) Στεργίου

Ας γνωρίσουμε τον συγγραφέα Λάζαρο Μωυσίδη

Η ευτυχία της ανυπαρξίας

Όνειρα στη θερμάστρα