Συνέντευξη με την συγγραφέα Χριστίνα Ντούμα & Διαγωνισμός για 3 δωρέαν ebooks!!!
Γράφει η Κυριακή Γανίτη
Σημερινή μου καλεσμένη στην στήλη των συνεντεύξεων η συγγραφέας Χριστίνα Ντούμα. Την ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο καί τις απαντήσεις της. Από τις εκδόσεις Φυλάτος κυκλοφορεί το παιδικό της βιβλίο με τίτλο ''Ο Ρεμί". Της εύχομαι να είναι καλοτάξιδο. Για όσους/ες επιθυμούν να το διαβάσουν,μπορούν να το προμηθευτούν είτε από το επίσημο site του εκδοτικού,είτε από κάποιο βιβλιοπωλείο.
ΕΡΩΤΗΣΗ 1: Ποιο ήταν το έναυσμα για να ασχοληθείτε με τη συγγραφή και δη παιδικών βιβλίων;
Χ.Ν. Σας ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου για τη ζεστή φιλοξενία στην ιστοσελίδα σας. Με τιμά, άλλα πάνω από όλα είναι μια ανεκτίμητη κίνηση ευαισθητοποίησης για τον Θοδωρή και τη νόσο του, την οικογένειά μου και τον αγώνα που δίνουμε.
Από πολύ μικρή είχα μεγάλη αγάπη για τα παραμύθια. Ήταν, είναι και θα είναι το καταφύγιο της ψυχής μου. Καταφύγιο που είχα τη χαρά να το μοιραστώ και με τα δύο μου παιδιά. Κοριτσάκι ακόμα, όταν πήγαινα στον κύριο Αρίστο, τον Αρμένη τσαγκάρη της γειτονιάς μας ένιωθα ότι έμπαινα σε ένα παραδεισένιο κόσμο, ένα πολύχρωμο κήπο γεμάτο καλούδια και διάλεγα ποιο από όλα θα απολαύσουμε κατά τη διάρκεια του μαγικού ταξιδιού της ανάγνωσης. Διάλεγα το παραμύθι που θα ταξιδεύαμε εκείνο το απόγευμα και άρχιζα το διάβασμα. Το παραμύθι που του είχα αφιερώσει και του το διάβασα συχνά ήταν... Ποιο άλλο; Ο παπουτσωμένος γάτος που ταίριαζε τόσο πολύ στη δουλειά του. Ο κύριος Αρίστος, ο καλοκάγαθος ήρεμος αυτός γεράκος καθόταν και με άκουγε με μεγάλη υπομονή και πάντα με προσοχή. Αυτός και τα αμέτρητα παπούτσια που είχε μέσα στο εργαστήριό του που περίμεναν μαζί με τον μάστορα να τα φτιάξει και εμένα να τα ταξιδέψω στους μαγικούς κόσμους των παραμυθιών που διάβαζα. Αυτό που σκεφτόμουνα κάθε φορά είναι πόσες ιστορίες θα είχαν να πουν αυτά τα παπούτσια αν είχαν στόμα να μιλήσουν. Πόσα ταξίδια είχανε κάνει πάνω στα πόδια των κατόχων τους και πόσα πράγματα είχαν ζήσει οι σόλες τους. Γρήγορα από το διάβασμα πέρασα στο γράψιμο. Σκαρφιζόμουν ιστορίες και το μυαλό μου γεννούσε αμέτρητες εκδοχές για την καθεμία από αυτές. Τις διηγούμουν από δω και από κει και μετά από ένα υπέροχο ταξίδι αναζήτησης κατέληγα στην τελική ιστορία που θα λάμβανε σάρκα και οστά στο σημειωματάριό μου. Όλη αυτήν η περιπλάνηση σε ένα κόσμο φανταστικό, αλλά αληθινό ήταν η μεγάλη ευκαιρία για μένα να ντύσω τις ιστορίες μου με όλους τους προβληματισμούς μου, τα ερωτήματα, μικρά και μεγάλα και να πειραματιστώ μέχρι να βρω την απάντηση που θα ανάπαυε την καρδιά μου. Το να πλάθω ιστορίες έγινε μία καθημερινή συνήθεια που ποτέ δεν εγκατέλειψα. Μάλιστα εντάθηκε μετά τη γέννηση των παιδιών μου που έγιναν οι πιο φανατικοί αναγνώστες μου και οι σπουδαιότεροι σύμβουλοί μου. Διάβαζα και στα παιδιά μου παραμύθια και τους έπαιζα πολύ κουκλοθέατρο. Μάλιστα ακόμα διαβάζω στον Θοδωρή παραμύθια που γράφω. Μου προσφέρουν πολλές ποιοτικές στιγμές με το παιδί μου. Όμως δεν είχα ποτέ φανταστεί ότι θα γίνω συγγραφέας και θα εκδοθούν παραμύθια μου. Η ανάγκη να βρούμε τους πόρους για να διατηρήσουμε την καλή κατάσταση του Θοδωρή και να πραγματοποιήσουμε το μεγάλο ταξίδι στην Αμερική όπου Ελπίζουμε στο Θαυμαστό τέλος της Ιστορίας του Θοδωρή, έκανε πραγματικότητα την έκδοση των παραμυθιών. Μέσα από τέτοιου είδους εσωτερικές διεργασίες και επιτακτικές ανάγκες γεννήθηκαν τα παραμύθια που έχω γράψει και θα συνεχίσω να γράφω.
ΕΡΩΤΗΣΗ 2: Κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Φυλάτος το νέο σας βιβλίο με τίτλο ‘’Ρεμί’’. Να είναι καλοτάξιδο. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια γι’αυτό;
Χ.Ν. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την ευχή σας. Όπως ισχύει και για κάθε βιβλίο μου που έχει κυκλοφορήσει, η σημασία και η αξία του είναι τεράστια μιας και αποτελούν έναν από τους κύριους πυλώνες στήριξης του αγώνα που δίνουμε μαζί με το παιδί μας, έναν αγώνα για την ίδια τη ζωή του. Η στήριξη αυτή γίνεται με δύο τρόπους, εξίσου σπουδαίους. Ο πρώτος είναι οι οικονομικοί πόροι που εξασφαλίζουμε από την πώλησή τους, οι οποίοι είναι οι κύριοι οικονομικοί πόροι για την οικογένειά μας. Δεύτερον είναι η ευαισθητοποίηση που γίνεται μέσω των βιβλίων αυτών. Η ευαισθητοποίηση είναι είναι ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο, ιδιαιτέρα για τις σπάνιες, άγνωστες νόσους.
Υπάρχει όμως κάτι που κάνει ακόμα πιο ξεχωριστό σε αυτό το βιβλίο. Είναι αυτό που σηματοδοτεί ένα νέο ξεκίνημα σε μία πολύ δύσκολη περίοδο όπου οι πόροι της οικογένειάς μας είχαν αρχίσει να μειώνονται. Είναι μία κυριολεκτικά αναπτέρωση της ελπίδας για εμάς. Η αγάπη του κόσμου είναι πάντα ζωντανή και οι άνθρωποι που μας αγαπούν σπεύδουν να ανοίξουν διάπλατα την αγκαλιά τους για εμάς. Αυτή είναι η αληθινή μας δύναμη.
Εδώ σε αυτό το σημείο θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους στις εκδόσεις Φυλάτος και τον ίδιο τον κύριο Φυλάτο. Τους χαρακτηρίζει επαγγελματισμός αλλά και ενσυναίσθηση, κατανόηση και διάθεση για εξατομικευμένη και γόνιμη συνεργασία. Επίσης, θα ήθελα να ευχαριστήσω την εικονογράφο του παραμυθιού κυρία Αγγελική Μάλαμα, η οποία όπως πρόδηλα φανερώνει το έργο της πάνω σε αυτό, αγάπησε το παραμύθι και το έκανε κτήμα της.
ΕΡΩΤΗΣΗ 3: Ποια η πηγή έμπνευσης για τη συγγραφή του βιβλίου σας και πόσος χρόνος χρειάστηκε για να ολοκληρώσετε τη συγγραφή του;
Χ.Ν. Η ολοκλήρωση της συγγραφής του παραμυθιού διήρκεσε περίπου ένα μήνα. Ξεχωριστή πηγή έμπνευσής μου είναι ο αξιολάτρευτος σκύλος του μεγαλύτερου γιου μου Βασίλη και της συζύγου του Βάλιας, ο Βικ. Εννοείται ότι όλο το εννοιολογικό περιεχόμενο των μηνυμάτων που προσπαθώ να περάσω στους μικρούς αλλά και μεγαλύτερους αναγνώστες που με τιμούν διαβάζοντάς το είναι προβληματισμοί που με απασχολούν από μικρή. Αυτό εξάλλου συμβαίνει με όλα μου τα παραμύθια. Υπάρχουν αξίες στη ζωή μας, των οποίων την ωφέλεια μπορούμε να καρπωθούμε μόνο από προσωπική προσπάθεια να αποβάλουμε τις προκαταλήψεις μας και τα επιφανειακά συμπεράσματα εντυπωσιασμού ή αρνητικής επιρροής. Χωρίς αυτές τις αξίες αδυνατούμε να κάνουμε βαθιές, αληθινές σχέσεις, με αλληλεγγύη και αλληλοσεβασμό. Η συμπεριφορά και η στάση του Ρεμί, κατατροπώνει όχι τους φίλους του, αλλά τα βάρη που τους εμποδίζουν να τον πλησιάσουν. Αντίθετα αυτή η συμπεριφορά για αυτούς είναι κατεξοχήν ευεργετική, τους κάνει να γίνουν καλύτεροι και σίγουρα πιο ευτυχισμένοι. Ποιο άλλο ζώο από τον σκύλο θα μπορούσε να ενσαρκώσει καλύτερα τον χαρακτήρα από τον οποίο πηγάζει μια τέτοια συμπεριφορά, που όχι άδικα, χαρακτηρίζεται γι’ αυτό του το χάρισμα ως ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου.
ΕΡΩΤΗΣΗ 4: Τί θα επιθυμούσατε να ‘’κοινωνήσετε’’ στα μικρά παιδιά μέσα από τις ιστορίες των βιβλίων σας;
Χ.Ν. Αυτό που προσπαθώ να “κοινωνήσω” στους μικρούς μου, αγαπημένους φίλους είναι ο υγιής, δημιουργικός προβληματισμός και σκέψεις για τα θέματα που κατακλύζουν την ψυχή τους. Αυτά είναι οι σχέσεις μας με τον συνάνθρωπο, τη φύση και τα άλλα πλάσματα καθώς και οι αξίες και οι αρχές που θα σμιλέψουν τον χαρακτήρα τους. Το παιδί μαζί με τη σωματική, βιώνει και μια συνεχή ψυχική - πνευματική ανάπτυξη. Προβληματίζεται σε ολοένα και πιο αυξανόμενο ρυθμό πάνω στο τι είναι, τι θέλει να είναι και ποια η σχέση του με το περιβάλλον, ιδιαιτέρα το έμψυχο. Λογισμοί και βιώματα του προκαλούν κατακλυσμιαία συναισθήματα και πρέπει να τα χειριστεί. Είναι πολύ σημαντικό να του εμφυσήσουμε την αξία της ελευθερίας αλλά και της ευθύνης που αυτή επιφέρει. Να γινόμαστε αρωγοί του να παραμένει η φλόγα της ελπίδας άσβεστη μέσα του κατανοώντας ότι το λάθος δεν είναι το τέλος αλλά μια ευκαιρία θετικής μετουσίωσης σε αυτό που εγγενώς βρίσκεται στον πυρήνα της ύπαρξης μας, τη δυνατότητα το κατ’ εικόνα να συμπληρωθεί με το καθ’ ομοίωση. Αποτυχία είναι μόνο η μη προσπάθεια, η παραίτηση.
ΕΡΩΤΗΣΗ 5: Γιατί θα πρέπει να μεταδώσουμε από μικρή ηλικία στα παιδιά την αγάπη για την ανάγνωση βιβλίων;
Χ.Ν. Το βιβλίο είναι ένας από τους πιο όμορφους φορείς επικοινωνίας που φέρει ένα μεγάλο πλεονέκτημα, τη νίκη του ανθρωπίνου πνεύματος πάνω στη λήθη. Σκέψεις και πνευματικές κατακτήσεις που μπορούν σύντομα να ξεχαστούν ακόμα και από αυτόν που θα τις αποτυπώσει πάνω στο χαρτί, σώζονται για να διαδοθούν τόσο στον χρόνο, δηλαδή στις επόμενες γενιές όσο και στον χώρο δηλαδή σε ολοένα και περισσότερους σύγχρονους του συγγραφέα ανθρώπους. Διαβάζοντας διευρύνουμε τους ορίζοντές επικοινωνίας μας σπάζοντας τα χρονικά και χωρικά εμπόδια. Θα έχουμε πρόσβαση σε πληροφορία, γόνιμες σκέψεις, λύσεις σε προβλήματα, ενδιαφέροντες προτάσεις και χίλιους δυο άλλους πνευματικούς θησαυρούς που προέρχονται από ανθρώπους που πιθανότατα δεν θα μπορούσαμε να συναντήσουμε ποτέ χωρίς τα βιβλία και την ανάγνωση. Το βιβλίο μας κάνει εξυπνότερους, πιο ενημερωμένους και σίγουρα πιο δυνατούς και αποτελεσματικούς σε όλους τους τομείς της ζωής μας, όπως είναι το επάγγελμα, οι σχέσεις μας και η οικογένεια. Αν αναλογιστούμε πόσο μεγαλύτερη ικανότητα μάθησης έχουν τα παιδιά από τους ενήλικες και το γεγονός ότι η παιδική ηλικία είναι ο χρονικός ορίζοντας που αποκτούμε τις σημαντικότερες ικανότητές μας, οι οποίες θα γίνουν θεμέλιο για οποιαδήποτε άλλη δεξιότητα κατανοούμε τη σημασία της φιλαναγνωσίας στα παιδιά.
Όλα αυτά βέβαια προσπαθώ να τα μεταλαμπαδεύσω προσαρμόζοντάς τα στην ηλικία και τις γνωστικές ικανότητες του κάθε παιδιού.
ΕΡΩΤΗΣΗ 6: Πώς ένα παραμύθι δύναται να αναπτύξει την κριτική ικανότητα καί σκέψη των παιδιών;
Χ.Ν. Το παραμύθι δηλαδή η φαντασία για την ακρίβεια είναι μία εναλλακτική πραγματικότητα από την οποία δεν στερείται απαραίτητα αλήθειας. Δηλαδή τα ζώα δεν έχουν ανθρώπινη λαλιά αλλά δεν είναι αυτό το ζητούμενο, αλλιώς θα είχαμε μάθημα φυσικής ιστορίας και όχι παραμύθι. Η συνεκτική ουσία της πραγματικότητάς μας με τη φανταστική ιστορία είναι ο τρόπος που συμπεριφέρονται τα άλλα ζώα στον ήρωά μας, πώς αντιμετωπίζει ο ήρωας μας αυτήν τη συμπεριφορά και ποιες είναι οι επιπτώσεις των πράξεων του καθενός.
Η ελευθερία που δίνει το παραμύθι με τη φανταστική πραγματικότητα προσφέρει τη δυνατότητα στο παιδί να πειραματιστεί σε ένα ασφαλές πεδίο. Η αντικειμενική πραγματικότητα είναι αμείλικτη και με αυτή θα έρθουν τα παιδιά όταν θα φτάσουν στην ενήλικη ζωή τους όσο αυτό περνάει από τα χέρια των ενηλίκων που τα αγαπούν και κηδεμονεύουν. Ευτυχώς όμως στον κόσμο του παραμυθιού, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Πλάθουν την ιστορία ξανά και ξανά, αλλάζοντας το σενάριο και κάνοντας υποθέσεις για την έκβαση, το συζητούν, παραλληλίζουν μυθικές με αντικειμενικές καταστάσεις, τύπους και συμβάντα. Όλα αυτά με ασφάλεια, χωρίς το λάθος να φέρει επιπτώσεις. Ο εγκέφαλός μας ξαναφτιάχνει την πραγματικότητα από μόνος του, δεν είναι ένα φωτογραφικό φιλμ που την αποτυπώνει άψυχα και παθητικά. Σε αυτήν την ενεργητική διαδικασία μπορεί το παραμύθι να παρέμβει δίνοντας τη δυνατότητα στο παιδικό μυαλό να κινηθεί λιγότερο σε στέρεα καλούπια διαχωρίζοντας όμως τα πραγματικά από τα μη πραγματικά στοιχεία αφού το παιδί έχει συνείδηση ότι το παραμύθι δεν είναι μια πραγματική ιστορία αλλά μια φανταστική. Αυτήν η διαδικασία σίγουρα με τη σωστή χρήση της μπορεί να συμβάλει θετικά στην κριτική σκέψη του παιδιού. Αυτή είναι η δική μου άποψη για την προσφορά του παραμυθού στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης του παιδιού.
ΕΡΩΤΗΣΗ 7: Είναι,τελικά,τα παιδιά οι πιο αυστηροί κριτές και το πιο απαιτητικό κοινό;
Χ.Ν. Σίγουρα είναι το πιο αληθινό και καλοπροαίρετο στις προθέσεις κοινό. Ελκύονται ή αποστρέφονται αυτό που διαβάζουν χωρίς εξωτερική καθοδήγηση, όπως είναι για παράδειγμα η διαφήμιση, η φήμη ή το όνομα του/της συγγραφέως. Είναι αυθόρμητα και εξωτερικεύουν αβίαστα αυτό που σκέφτονται και αισθάνονται. Αυτό μας φοβίζει γιατί η απόρριψη από αυτά δεν έχει την “ευγένεια” του φιλτραρίσματος που θα έχει σε έναν ενήλικο που ίσως ωραιοποιήσει λίγο την κριτική του για να μην παρεισφρήσει η αμηχανία στην επικοινωνία. Όμως από την άλλη την τελική κριτική τους δεν θα αλλοιώσουν ετερογενείς προς το περιεχόμενο ψυχικές καταστάσεις και προκαταλήψεις, όπως είναι η ζήλια ή η δυσφήμιση αντίστοιχα. Δεν ξέρω τελικά αν είναι πιο αυστηροί κριτές αλλά σίγουρα είναι οι πιο αληθινοί. Απαιτητικό κοινό είναι σίγουρα με την έννοια ότι ως συγγραφέας παιδικών βιβλίων apriori επωμίζεσαι την ευθύνη της ποιότητας του περιεχομένου όσον αφορά την επίδραση του έργου σου στην περισσότερο εκτεθειμένη παιδική ψυχή. Αυτό είναι το μεγαλύτερο μέλημά μου. Δεν θεωρώ αποτυχία να μην αρέσει ένα παραμύθι μου, αλλά θεωρώ μεγάλη αποτυχία και ευθύνη την πιθανή ζημιά που μπορεί να φέρει η άμυαλη συγγραφή στα παιδιά.
ΕΡΩΤΗΣΗ 8: Τέλος,έχετε ξεκινήσει να γράφετε το επόμενο βιβλίο σας; Αν ναι,μπορείτε να μας πείτε δύο λόγια;
Χ.Ν. Πάντα όταν τελειώνω το ένα παραμύθι, ξεκινά ένα καινούργιο να διαμορφώνεται μέσα μου. Κρατώ σημειώσεις, παίρνω πληροφορίες που χρειάζεται, μελετώ, ταξιδεύω με τη φαντασία μου… Είναι επιθυμία μου και στόχος μου η έκδοση καινούργιου παραμυθιού από εσωτερική ανάγκη, αλλά και οικογενειακή, μιας και όπως σας είπα είναι η κύρια πηγή οικονομικών πόρων για την οικογένειά μας και τον αγώνα μας.
Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας και τις απαντήσεις σας.
Με εκτίμηση,Κυριακή Γανίτη από το blog Vivliovamon
Χ.Ν. Εγώ σας ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου.
Διαβάστε την κριτική μου για το βιβλίο εδώ: https://vivliovamon.blogspot.com/2022/11/blog-post_3.html
Διαγωνισμός για 3 δωρέαν ebooks!!!
Όροι συμμετοχής στον διαγωνισμό με δώρο 3 ebooks του παιδικού βιβλίου ''Ο Ρεμί'' σε συνεργασία με τις εκδόσεις Φυλάτος
Για το blog ‘’Vivliovamon’’:
- Εγγραφή ως ακόλουθοι στο blog,
- Σχόλιο κάτω από την ανάρτηση μόνο το ονοματεπώνυμο,
- Έγκυρη διεύθυνση email.
Για το Instagram:
Υποχρεωτικά
- Ακολουθείτε το @dominica_amat_kg,καθώς καί τις @fylatospublishing
- Σχόλιο με επισήμανση 1 φίλου/ης (πολλαπλά σχόλια αποδεκτά με επισήμανη διαφορετικών ατόμων)
Προαιρετικό
-Δημόσια κοινοποίηση του διαγωνισμού κάνοντας επισήμανση το το @dominica_amat_kg,για να το δω.
Προσοχή! Πιθανά unfollow μετά την λήξη του διαγωνισμού συνεπάγονται οριστικό καί αμετάκλητο αποκλεισμό από μελλοντικούς διαγωνισμούς.
Τα ebooks θα σταλούν στους νικητές/στις νικήτριες από τον εκδοτικό στο email τους.
Διάρκεια διαγωνισμού από 15 έως 20 Δεκεμβρίου 2022.
Καλή επιτυχία!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου