Συνέντευξη με τον συγγραφέα Χρήστο Κεκέ


Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΕΚΕΣ

Γράφει η Κυριακή Γανίτη

  Σημερινός μου καλεσμένος στην στήλη των συνεντεύξεων ο συγγραφέας Χρήστος Κεκές. Τον ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο καί τις απαντήσεις του. Από τις εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές κυκλοφορεί το βιβλίο του με τίτλο ''Εξιλέωσις''. Του εύχομαι να είναι καλοτάξιδο. Για όσους/ες επιθυμούν να το διαβάσουν,μπορούν να το προμηθευτούν είτε από το επίσημο site του εκδοτικού,είτε από κάποιο βιβλιοπωλείο.


Για να δούμε τι μοιράστηκε μαζί μας...

ΕΡΩΤΗΣΗ 1: Θα ξεκινήσω με μία ερώτηση που κάνω σε όλους τους συγγραφείς. Πώς μπήκε η συγγραφή στην ζωή σας;

Χ.Κ. Η συγγραφή είναι ένα μικρόβιο που υπήρχε πάντα μέσα μου. Στα παιδικά μου χρόνια συνήθιζα να γράφω διάφορες ιστορίες βασισμένες σε βιβλία που είχα διαβάσει ή ταινίες που είχα δει ή ακόμα και βασισμένες σε αρχαίους πολιτισμούς. Οι ιστορίες που έγραφα ως μικρό παιδί δεν ήταν βέβαια κάποιας ιδιαίτερης λογοτεχνικής αξίας, αλλά δείχνουν ότι η φαντασία μου έψαχνε τρόπους να διαφύγει από τα στενά όρια του μυαλού μου. Δυστυχώς, για πολλά χρόνια δεν συνέχισα να εξασκούμαι στη συγγραφή. Όσο μεγάλωνα και αποκτούσα άλλα ενδιαφέροντα, είχα άλλες υποχρεώσεις και με ρούφηξε η καθημερινή ρουτίνα θα έλεγα. Το γεγονός αυτό το μετανιώνω, για το χρόνο που έχασα να κάνω κάτι δημιουργικό που μου αρέσει πολύ και, όπως σας είπα, μου άρεσε πάντα. Αυτό που με έκανε αρχικά να θέλω να ξαναπιάσω χαρτί και στυλό και να μετατρέψω τη φαντασία μου σε λέξεις ήταν η στρατιωτική μου θητεία. Οι ανιαρές ώρες που περνούσα κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας μου ως θαλαμοφύλακας με ώθησαν να αρχίσω να γράφω ένα βιβλίο που αφορούσε, τι περίεργο, το αντικείμενο των σπουδών μου, τους πολιτισμούς του Αιγαίου και της Αιγύπτου την Εποχή του Χαλκού. Και πάλι όμως κάπου άρχισα να παρατάω ξανά τη συγγραφή. Ξανά η καθημερινότητα, ξανά οι υποχρεώσεις, απολύθηκα και από το στρατό, οπότε πού χρόνος για συγγραφή… Ώσπου τα τελευταία χρόνια χάρη σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς που προκηρύσσουν διάφοροι εκδοτικοί οίκοι αναγεννήθηκε πάλι μέσα μου η ανάγκη και η επιθυμία να δημιουργήσω κι εγώ μια δική μου ιστορία, δικούς μου χαρακτήρες, έναν δικό μου κόσμο. Έτσι με κάθε ευκαιρία έγραφα και έστελνα διηγήματα σε διαγωνισμούς. Αρχικά, όμως, δεν ήταν επιτυχείς οι προσπάθειές μου. Κάπου άρχισα να νιώθω μια απογοήτευση, αλλά δεν τα παράτησα. Γιατί δεν ήταν τόσο ο εκάστοτε διαγωνισμός και κάποιο πιθανό βραβείο οι λόγοι που με ωθούσαν να γράψω, αλλά περισσότερο αιτία ήταν η λαχτάρα μου να αφηγηθώ με τα δικά μου λόγια τη δική μου ιστορία. Ώσπου ήρθαν και οι πρώτες επιτυχίες…

ΕΡΩΤΗΣΗ 2: Κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές το βιβλίο σας με τίτλο ‘’Εξιλέωσις’’. Να είναι καλοτάξιδο. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια γι’αυτό;

Χ.Κ. Σας ευχαριστώ πολύ! Το βιβλίο αφορά κάποιον που ανακτά τις αισθήσεις του έπειτα από μία πτώση μην έχοντας γνώση για το πού βρίσκεται και έχοντας χάσει προσωρινά τη μνήμη του και την αντίληψη της ροής του χρόνου. Καθώς προσπαθεί να θυμηθεί έστω και το ελάχιστο για την προηγούμενη ζωή του βιώνει την απόρριψη από την κοινωνία. Βλέπει ανθρώπους να τον προσπερνούν αγνοώντας τον εντελώς. Απεγνωσμένος από την έντονη περιφρόνηση που βιώνει ξεσπά πάνω τους, φωνάζει στα μούτρα τους, αλλά εκείνοι συνεχίζουν να αγνοούν την ύπαρξή του. Αυτό τον κάνει να αρχίσει να αμφιβάλλει και εκείνος για την ίδια του την ύπαρξη. Σύντομα – ή μετά από πολύ καιρό, αυτό δεν μπορεί να το αντιληφθεί, δίχως να έχει την αίσθηση του χρόνου που περνά – θα βιώσει επιτέλους λίγη προσοχή. Θα καταλάβει πως δεν είναι μόνος του σε αυτόν τον κόσμο. Γρήγορα ανάμεσα σε πρόσωπα άγνωστα θα διακρίνει πρόσωπα οικεία. Θα ανταμώσει με παλιούς συμμάχους και θα γνωρίσει νέους. Κοντά σε αυτούς όμως θα συναντήσει και παλιούς συντρόφους του και ορκισμένους εχθρούς του, που θα του θυμίσουν τη δόξα του παρελθόντος του και ασυγχώρητες αμαρτίες που διέπραξε. Καθώς σταδιακά ανακτά τη μνήμη του, συνεχίζει να αμφιβάλλει για τον εαυτό του, για τις συμμαχίες του, για τα πιστεύω του, για το ποιον του. Μέσα από αυτή τη συνεχή διαδικασία αμφισβήτησης, εναλλαγής συμμαχιών και μία απρόσμενη συνάντηση θα επέλθει η τελική του εξιλέωση. Ή ίσως να είναι η τιμωρία του.

ΕΡΩΤΗΣΗ 3: Ποια η πηγή έμπνευσης της ιστορίας του βιβλίου σας; Πόσος χρόνος χρειάστηκε για να ολοκληρώσετε την συγγραφή του;

Χ.Κ. Αφορμή για να γράψω την «Εξιλέωση» ήταν ο διαγωνισμός των Συμπαντικών Διαδρομών για τα βραβεία λογοτεχνίας του φανταστικού Larry Niven 2021. Δεν μπορώ να πω ότι υπήρξε κάποια συγκεκριμένη πηγή έμπνευσης. Συνήθως οι ιδέες μου έρχονται ακαριαία και σε ανύποπτο χρόνο. Στην προκειμένη περίπτωση θυμάμαι ότι πήγαινα για καφέ έχοντας στο μυαλό μου το διαγωνισμό και προσπαθούσα να σκεφτώ μια ιστορία. Και καθώς περπατούσα απλώς σκέφτηκα τον κεντρικό χαρακτήρα της ιστορίας και ένα βασικό σημείο της πλοκής, πού βρίσκεται και γιατί. Θυμάμαι ότι εκείνη την περίοδο εργαζόμουν ως συμβασιούχος αρχαιολόγος και έγραφα την ιστορία τα σαββατοκύριακα. Καθώς πρόκειται για μικρής έκτασης έργο, μια νουβελέτα, νομίζω ότι είχα ολοκληρώσει την ιστορία μέσα σε δύο ή τρία σαββατοκύριακα.

ΕΡΩΤΗΣΗ 4: Γιατί διαλέξατε να γράψετε ένα βιβλίο που ανήκει στο είδος της φαντασίας;

Χ.Κ. Όπως σας είπα, αφορμή της συγγραφής του βιβλίου υπήρξε ο διαγωνισμός λογοτεχνίας του φανταστικού των Συμπαντικών Διαδρομών. Ωστόσο, το φανταστικό είναι ένα από τα αγαπημένα μου είδη λογοτεχνίας και συνήθως οι ιστορίες που γράφω εντάσσονται στο συγκεκριμένο είδος. Δεν θα μπορούσε να γίνει και αλλιώς, εφόσον και ως αναγνώστης λατρεύω να διαβάζω ιστορίες φαντασίας.

ΕΡΩΤΗΣΗ 5: Τί θα επιθυμούσατε να αποκομίσουν οι αναγνώστες/στριες από την ανάγνωση του βιβλίου σας;

Χ.Κ. Καταρχάς, ελπίζω να το απολαύσουν. Κάθε σκηνή της πλοκής και κάθε γραμμή του βιβλίου. Είναι σημαντικό για τον/την αναγνώστη/τρια να ταυτίζεται με κάποιο χαρακτήρα και να νιώθει ότι βιώνει την εξέλιξη της πλοκής. Θα είμαι ευχαριστημένος αν οι αναγνώστες/τριες της «Εξιλέωσης» αισθανθούν κάτι τέτοιο διαβάζοντάς την. Εκτός από αυτό, στο βιβλίο μου γίνεται νύξη, άλλοτε πιο εμφανής και άλλοτε όχι, σε διάφορα κοινωνικά ζητήματα μέσω διάσπαρτων αναφορών, με κυρίαρχο αυτό της κοινωνικής αποξένωσης, αλλά και διάφορα άλλα. Θα με ικανοποιούσε, λοιπόν, όποιος/α διαβάσει το βιβλίο με αφορμή αυτές τις σύντομες και μη αναφορές να αρχίσει να αναλογίζεται για αυτά τα κοινωνικά θέματα.

EΡΩΤΗΣΗ 6: Σαν αναγνώστης,τί είδους βιβλία προτιμάτε να διαβάζετε;

Χ.Κ. Εκτός από το φανταστικό, που ήδη σας ανέφερα, μου αρέσουν επίσης πολύ τα ιστορικά μυθιστορήματα και η αστυνομική λογοτεχνία. Πέραν της λογοτεχνίας βέβαια μου αρέσει να διαβάζω και επιστημονικά συγγράμματα που αφορούν τις επιστήμες της αρχαιολογίας και της ιστορίας. Από αυτά προτιμώ ιδιαίτερα εκείνα που πραγματεύονται τους πολιτισμούς του Αιγαίου της Εποχής του Χαλκού, της αρχαίας Αιγύπτου, της αρχαίας Ελλάδας και της Ρώμης, και κάποιες από τις αγαπημένες μου ιστορικές περιόδους, του Μεσοπολέμου, της Κατοχής και του εμφυλίου. Εξυπακούεται πως και κάθε λογοτεχνικό βιβλίο που αφορά τα παραπάνω είναι ευπρόσδεκτο.

ΕΡΩΤΗΣΗ 7: Τέλος,έχετε ξεκινήσει να γράφετε το επόμενο βιβλίο σας; Αν ναι,μπορείτε να μας πείτε δύο λόγια; Σε ποιο λογοτεχνικό είδος θα ανήκει;

Χ.Κ. Αυτή την περίοδο γράφω ένα μυθιστόρημα που αφορά μεν έναν φανταστικό κόσμο, όχι πολύ διαφορετικό ούτε πολύ μακρινό από τον δικό μας, αλλά έχει έντονο κοινωνικοπολιτικό χαρακτήρα. Ακόμη και τα φανταστικά στοιχεία που ενυπάρχουν στο βιβλίο έχουν εμπνευστεί από διάφορες πτυχές του σύγχρονου δυτικού κόσμου. Πολλά στοιχεία έχω δανειστεί από τα ήθη και έθιμα αρχαίων πολιτισμών ή σύγχρονων παραδοσιακών κοινωνιών, όπως αφρικανικών φυλών. Καθώς εξελίσσεται η πλοκή αναδύονται διάφορα κοινωνικά ζητήματα που απασχολούν ή θα έπρεπε να απασχολούν και τον σύγχρονο άνθρωπο του δυτικού κόσμου. Παράλληλα, προσπαθώ να ολοκληρώσω και εκείνο το μυθιστόρημα που είχα ξεκινήσει να γράφω ως στρατιώτης και ποτέ δεν τα κατάφερα, κι ας έχουν περάσει χρόνια από τότε. Αλλά βλέπω το παράδειγμα του Martin και παίρνω θάρρος. Αισιοδοξώ πως κάποια στιγμή θα το ολοκληρώσω, πριν εκείνος ολοκληρώσει το Winds of Winter. Πρόκειται για ένα ιστορικό, ας πούμε, μυθιστόρημα και αφορά το τέλος του μυκηναϊκού κόσμου. Εντάσσεται, δηλαδή, στο τέλος της Εποχής του Χαλκού, μία ταραγμένη περίοδο, όπου αλληλοσυνδεόμενοι εμπορικά, διπλωματικά και οικονομικά πολιτισμοί και αυτοκρατορίες καταρρέουν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας καί τις απαντήσεις σας.

Με εκτίμηση,Κυριακή Γανίτη από το blog Vivliovamon





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ας μιλήσουμε για ''likes'' & ''followers''...

Ας γνωρίσουμε τον συγγραφέα Λάζαρο Μωυσίδη

Ας γνωρίσουμε τον συγγραφέα Άγγελο Γαλάνη

ΣΤΟ ΧΑΚΙ - Διαβάζοντας βιβλία σύγχρονης ξένης λογοτεχνίας (Μέρος 5ο)

Ας γνωρίσουμε την συγγραφέα Ρέα Κατσάπη