Συνέντευξη με τον συγγραφέα Γιώργο Σ. Κόκκινο
ΕΡΩΤΗΣΗ 1: Κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Γράφημα
η ποιητική σας συλλογή με τίτλο ‘Απάνθισμα 2006-2021’. Ό,τι καλύτερο εύχομαι.
Μπορείτε να μας μιλήσετε γι’αυτήν;
Σ.Κ. Κυριακή καλή αρχή με το νέο εγχείρημά σου, το ιστολόγιο
Βιβλιοβάμων. Πετυχημένη ονομασία καθώς παραπέμπει στο αιθεροβάμων,
χαρακτηρισμός συνώνυμος με εμάς που γράφουμε στίχους. Για κάποιο μυστικιστικό
λόγο που κανείς δεν γνωρίζει, οι ποιητές χαρακτηρίζονταν πάντα από τον
κόσμο ως αιθεροβάμονες, πιθανόν εξαιτίας
των ουτοπικών περιγραφών στα κείμενα. Κι όμως, διαπιστώνοντας κανείς ενδελεχώς
μελετώντας ποιητικά έργα, βασίζονται σε καθαρά βιωματικές περιγραφές δοσμένες
όμως με έναν πιο υπερβολικό τρόπο. Ακόμα και στον υπερρεαλισμό όπου υπάρχουν
ουτοπικές περιγραφές, ο ίδιος ο συγγραφέας δεν πετάει καθόλου στα σύννεφα, παρά
μόνο οι ήρωές του. Θα πρέπει κάποια στιγμή λοιπόν να ανεξαρτητοποιηθεί ο
συγγραφέας από τα πρόσωπα που πλάθει, έχοντας όμως πάντοτε κατά νου ότι
στηριζόμαστε σε βιώματα. Δηλαδή πρώτα ζούμε και μετά γράφουμε. Ειδικά με την
ποιητική που είναι και μια εύκολη τέχνη για να ’καταπιαστεί ’ κανείς,
μπορεί να βρει λίγη ποίηση χωμένη ανάμεσα στις μπιγκόνιες και τις ορτανσίες,
χάμω στο χώμα ανάμεσα στις κοινωνίες των έρποντων εντόμων. Κι αυτό γιατί και το
παραμικρό στη φύση μπορεί να σου δώσει το έναυσμα, και να πυροδοτήσει το
φυτίλι.
Το Απάνθισμα είναι μια συναισθηματική καταγραφή, ερωτικών
βιωματικών μηνυμάτων αλλά και επιστολών ανιδιοτελούς αγάπης, που διαρκεί όλο το
χρόνο εάν ζεις ερωτικά. Είναι μια συρραφή σκέψεων και στίχων που αγάπησαν οι
αναγνώστες μου σε μια πορεία δεκαπενταετούς θητείας στο χώρο. Στίχοι μου που
ανακάλυψαν στο διαδίκτυο άνθρωποι που δεν με γνώριζαν προσωπικά, κοινοποιούνται
στα κοινωνικά δίκτυα συνδιαζόμενοι με τις κατάλληλες φωτογραφίες εδώ και πολύ
καιρό. Το ανακαλύπτω συνήθως κατόπιν εορτής, αλλά τους ευχαριστώ πάντα γιατί
σαν κίνηση το θεωρώ ύψιστη διάκριση. Όλοι λοιπόν αυτοί οι στίχοι που γνώριζα
προκαταβολικά ότι βρίσκουν απήχηση σε αναγνώστες, μαζεύτηκαν σε μια συλλογή και
εγένετο το ’Απάνθισμα 2006-2021’. Είναι 24 γραπτά που στο σύνολό τους
απαρτίζουν τον καθρέπτη του εαυτού μας και τα βιώματά μας. Όλοι θα βρείτε κάτι
μέσα στο βιβλίο που θα σας κάνει το ’κλικ’ και θα σας μείνει. Ευχαριστώ για την
άψογη συνεργασία τις εκδόσεις Γράφημα, γιατί ό,τι ζήτησα να γίνει επετεύχθη με
τις οδηγίες μου στο ακέραιο ώστε να είμαι περήφανος για το αποτέλεσμα που φέρει
την υπογραφή μου.
Ως παλιός blogger που στηρίζει ακόμα ένα από τα μακροβιότερα blogs ποιητικών κειμένων την Πορφυράδα, από το οποίο έχουν περάσει αρκετοί γνωστοί παλιοί φίλοι του χώρου μας, όπως ο Γιώργος Μπλάνας, ο Θοδωρής Βοριάς, ο Larry Cool, ο Στρατής Παρέλης, η Μαίρη Κλιγκάτση και πολλοί ακόμα φίλοι, σου εύχομαι μακροβιότητα και επιτυχία στο ιστολόγιο Βιβλιοβάμων.
ΕΡΩΤΗΣΗ 2: Πώς επιλέχθηκε ως τίτλος της συλλογής η λέξη
‘’Απάνθισμα’’; Ποιος ο συμβολισμός της;
Σ.Κ. Ο τίτλος του βιβλίου είναι αυτό ακριβώς που λέει η λέξη. Μια συλλογή από επιλεγμένα αντιπροσωπευτικά δείγματα ενός συνόλου. Θα ήταν πλεονασμός να υπάρχει η ένδειξη ’ποίηση ’ ή ’ποίησης ’ καθώς το κατατοπιστικό οπισθόφυλλο του βιβλίου που το συνοδεύει παντού αναφέρεται συγκεκριμένα σε ποιητικό έργο. Οπότε μπορείτε να κρατήσετε πλέον στη βιβλιοθήκη σας ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της γραφής μου από τον ποιητικό μου εαυτό. Η έκδοση συμπεριλαμβάνει και τρία έμμετρα γραπτά, όμως κατά κύριο λόγο περιλαμβάνονται ποιητικά κείμενα. Αξίζει να σημειώσω ότι τρία από τα γραπτά που έχει το βιβλίο εμφανίζονται για πρώτη φορά σε συλλογή μου. Είναι τα: ’Άτιτλο’, ’Τα βράδια που κυοφορούνται οι μεγάλες ιδέες’ και ’Παραμονή Χριστούγεννα’.
ΕΡΩΤΗΣΗ 3: Έχετε αναπτύξει με την συγγραφή μία σχέση
‘’δούναι καί λαβείν’’;
Σ.Κ. Με τη συγγραφή είχα πάντα μια σχέση βαθιάς αγάπης, καθώς
αυτό απελευθερώνει την εσωτερική μας ενέργεια και την μεταλαμπαδεύει σε
δημιουργία. Ο θυμός, το άγχος, η ανασφάλεια, το ρίγος του συναισθήματος από ένα
συμβάν καθώς και οι έρωτές μας
απελευθερώνουν εσωτερική ενέργεια στον γραπτό λόγο, γι’ αυτό και πρέπει - θα
έλεγα: επιβάλλεται - να καταγραφεί αυτό το συναίσθημα εν τη γενέσει του.
Από το κείμενο ρουφάμε σαν αναγνώστες αυτούς τους συναισθηματισμούς, γι’ αυτό
και θα πρέπει προτού να καταλαγιάσει η μπόρα, να καταγραφεί το συμβάν. Συνήθως
απορρέει μια βιωματική καταγραφή με υπερβολικές περιγραφές. Κι αυτό είναι το
ευγενές χάρισμα μιας γραφής. Αυτό αποκομίζει τελικά ο αναγνώστης.
Αν με ρωτήσεις για το ’Μέσα στον έρημο σταθμό’ που συμβαίνει να είναι το πλέον δημοφιλές γραπτό μου, θα σου απαντήσω πως γράφτηκε σε μια περίοδο βαθιάς μελαγχολίας, έχοντας πέσει στα πατώματα με δάκρυα στα μάτια και απελπισμένος. Νομίζω τα καλύτερα γραπτά μας τα έχουμε γράψει είτε πολύ απογοητεύμενοι, είτε τρελά ερωτευμένοι. Το ύψος του συναισθήματος είναι αυτό που καθορίζει το τελικό αποτέλεσμα και φυσικά η χρονική στιγμή που θα καταγραφεί. Ο ποιητής σίγουρα έχει ανάγκη μια ’μούσα’ που λειτουργεί σαν φυτίλι για το επόμενο μανιφέστο του.
ΕΡΩΤΗΣΗ 4: Βρίσκετε τον εαυτό σας μέσα από την συγγραφή καί την ανάγνωση βιβλίων;
Σ.Κ. Κυριακή, η συγγραφή και η ανάγνωση είναι ακριβώς όπως μια ερωτική σχέση. Αρχίζει μ’ ένα χάδι, ένα άγγιγμα και καταλήγει σ’ ένα Αντίο, το πιο απαλό. Μένει στο τέλος μια βαθιά ανιδιοτελής αγάπη μέσα στο χρόνο για να μαρτυρά πως κάποτε υπήρξαμε σ’ αυτό τον κόσμο εραστές μιας ανάγνωσης κειμένου που εξίταρε τον εγκέφαλό μας ή μιας συγγραφής κειμένου που έμμελε να γίνει η παντοτινή μας ιστορία. Κάθε δική μας ιστορία που έχει καταγραφεί, έχει αρχή, μέση κι ένα τέλος που μένει πίσω πάντοτε να θυμίζει στους υπολοίπους αναγνώστες το άδοξο τέλος μιας ερωτικής συγκυρίας, αλλά συγχρόνως και την απεραντοσύνη της αληθινής αγάπης.
ΕΡΩΤΗΣΗ 5: Γιατί κάποιος/α να επιλέξει να διαβάσει
ποίηση;
Σ.Κ. Το ζητούμενο δεν είναι απλά να διαβάσεις ένα ποιητικό
κείμενο αλλά να μπορείς να το αποκωδικοποιήσεις σωστά. Συνήθως το λάθος
συμβαίνει στην επεξήγησή του. Για να μπορείς να το αντιληφθείς σωστά πρέπει να
είσαι μυημένος σ’ αυτό το είδος. Και μυημένοι είναι τόσο αυτοί που έχουν
προσπαθήσει να γράψουν, όσο κι αυτοί που έχουν εξελιχθεί γράφοντας. Δεν είναι
δύσκολο να συγγραφεί ένα ποίημα, αλλά το ουσιαστικότερο είναι τί αυτό τελικά
θέλει να μας πει, καθώς και πόσο παραδειγματικά αυτό μας διδάσκει με τις
αλληγορίες και τις μεταφορές του. Γιατί αυτά τα στοιχεία λειτουργούν ως
παραδείγματα στο νόημά του και επιδεικνύουν την αρχική σκέψη που είχε ο ποιητής
όταν το έγραφε. Γι’ αυτό σαν αναγνώστες αξίζει να περπατήσετε λίγο πιο βαθιά
από τον πεζό λόγο που συνήθως είναι αυταπόδεικτος, εκεί που η στάση ζωής και η φιλοσοφία
αμφιβάλλει για την πραγματικότητα και παρουσιάζει μια καινούργια πραγματικότητα
που δεν γνωρίζατε πριν. Να γιατί πρέπει να διαβάζετε ποίηση! Κι επειδή οι περισσότεροι σήμερα έχουν
προσπαθήσει να συγγράψουν κάτι, άσχετα με το τελικό αποτέλεσμα που μπορεί και
να έχει αξία σαν έργο, τονίζω ότι πρέπει να μυηθείτε διαβάζοντας.
Στην τελική, έχεις την εντύπωση ότι ένας καραφλός πιθηκάνθρωπος που μετά βίας γνωρίζει να βάλει την υπογραφή του και διαβάζει μόνο αθλητικές εφημερίδες, έχει την ικανότητα λες, να γράψει Ωδή -ως ποίημα- για να στολίσει τα μάτια της αγαπημένης του; Το πιθανότερο είναι να αγνοεί μέχρι και την ύπαρξη του Ελύτη ή του Σεφέρη. Σίγουρα δεν απευθυνόμαστε σε κοινό που βλέπει όλο το 24ωρο τηλεόραση και περιμένει τον πιτσαδόρο με την επόμενη παραγγελία του.
ΕΡΩΤΗΣΗ 6: Ποιo το όραμά σας ως συγγραφέας;
Σ.Κ. Να έχουμε την ευκαιρία να διαβάζουμε περισσότερα αξιόλογα ποιητικά κείμενα. Πιστεύω ότι οι νεότεροι που γράφουν έχουν καλύτερη πένα από τη δική μας γενιά κι αυτό σε λίγα χρόνια θα φανεί αν ισχύει, όσο εξοικειώνονται. Χρειάζεται να ενισχύσουμε τα νεότερα παιδιά με τις γνώσεις μας ώστε να βελτιωθούν γιατί το αξίζουν και το αξίζει και η τέχνη. Κι εμάς στο παρελθόν κάποιοι μας στήριξαν και μας βοήθησαν με τον τρόπο τους. Οφείλουμε να τους δώσουμε προβάδισμα και γνώσεις τεχνικής ώστε να γίνεται πιο σωστά η αποκωδικοποίηση των κειμένων.
EΡΩΤΗΣΗ 7: Tέλος, σαν αναγνώστης, τί είδους βιβλία προτιμάτε να διαβάζετε;
Σ.Κ. Παλαιότερα διάβαζα ποιητικά έργα παλιών και νεότερων
λογοτεχνών. Στην πορεία περιόρισα την ανάγνωση γιατί όσο πιο νέα βιβλία ποίησης
έπεφταν στο χέρι μου, τόσο λιγότερο με ενθουσίαζε το περιεχόμενό τους.
Σιγά-σιγά και με τον καιρό παρατηρούσα πως ενώ ξεπετάγονταν πολλοί νεότατοι
συγγραφείς ποιητικών έργων με φρέσκιες συλλογές, περιείχαν απρόσμενα πρωτόλειες
δημιουργίες, και το αποτέλεσμα κάπου με δυσαρεστούσε σαν αναγνώστη γιατί
περίμενα ένα υψηλότερο επίπεδο αισθητικής. Περίμενα να διαβάσω κάτι πρωτόγνωρο
για μένα, να προβληματιστώ, να συγκινηθώ, να νιώσω ’ερωτευμένος’ με αυτό που
μόλις ’τελείωσε’. Κι όπως λέγαμε πιο πάνω Κυριακή, αν ο αναγνώστης σου δεν νιώσει
το ρίγος στον εγκέφαλο, την ηδονή της ανάγνωσης ως ένας ερωτευμένος που χάνει
τον ερωτικό του παρτενέρ για να μείνει με την βαθιά απέραντη ικανοποίηση της
αγάπης ζωγραφισμένη στο πρόσωπο ... πάει,
τον έχασες τον αναγνώστη σου!
Σας
ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας καί τις απαντήσεις σας.
Με
εκτίμηση,Κυριακή Γανίτη από το blog Vivliovamon
Προγενέστερες συνεντεύξεις του συγγραφέα:
& στην ηλεκτρονική έκδοση του περιοδικού Τεύχος 1 - Ιουν. 2020
(link 2) Τεύχος 1 - Ιουν. 2020
στη σελίδα πρωτότυπης αρθρογραφίας Your e-Articles 08/06/2020
στο FreeMinds.gr 20/05/2019
καθώς και σε αναδημοσίευση στο περιοδικό se-skepseis.gr 12/
Θερμές ευχαριστίες Κυριακή ! Καλή αρχή στο Βιβλιοβάμων
ΑπάντησηΔιαγραφή